Dreamcatcher

Varför drömmer jag så mycket? Försöker mitt undermedvetna säga mig något? Jag verkar inte kunna hålla ögonen öppna nu för tiden, men när jag väl sluter ögonen och somnar fylls mitt medvetande istället av oroliga drömmar som gör att jag känner mig mer utmattad när jag väl vaknar än när jag somnat.
Färgglada drömmar, med distinkta bilder och symbolik. Kanska inte så konstigt att jag drog fram min drömtydarbok och började analysera mina drömmar.
Ett tydligt exempel är t ex drömmen jag hade här om natten där skådespelerskan Amanda Seyfried friade till mig.
Jo, jag skulle nämligen gifta mig i drömmen, med min pojkvän Daniel. 
Vi stod i mitt badrum framför spegeln och han började sminka mina ögonfransar med blått glitter, så de såg ut som gnistrande istappar. Tyvärr blev mitt hår inte lika snyggt. Blev mer av en Mrs Lovett från Sweeney Todd a la Tim Burton.. vilket jag i och för säg älskar.. men kanske inte för mitt eget bröllop.
Stod med andra ord och hade panik framför spegeln och då kom min käresta in och började lugna ned mig med "att självklart skulle jag se ut som JAG ville på mitt eget bröllop" och "dittan och dattan". Det var bara det att mitt i alla lugnande ord och kyssar i ansiktet och på axlarna insåg jag att det var Amanda Seyfried jag nu helt plötsligt skulle gifta mig med och tydligen var helt superkär i. 
Och det var då Danni kom tillbaka och jag började undra för mig själv om jag hade en affär med Amanda, eftersom jag tydligen även lovat henne att gifta mig med henne, samtidigt som Danni drog mig från badrummet till mitt rum. Sista saken jag minns innan jag vaknade var Amandas besvikna ansikte medan jag drog igen dörren bakom mig och Danni.
 
Vad min drömtydar bok säger om min dröm:
"Färgen Blå: Pekar på trofasthet och djupa känslor, men också längtan efter avkoppling. Denna färg förknippas med själen, eftersom blått också symbloiserar havsdjupet och himlavalvet. Den står också för det undermedvetna, liksom för isolering, rymden och oändligheten. Den står för rent, klart Vatten, avlägsna berg och himmel. Blått symbloiserar natur som räddats.
Sufiserna (en grupp mystiker, efterföljare till Mohammed) uppfattade blått som mitten av en låga, ett uttryck för den högsta formen av passion. Blått som uttryck för starka känslor finner man också i vår kultur i uttrycket "den blå timmen"; även "blues" inom musiken." 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback