Dialog

Detta blev alltså mitt val av dialog inför min "Acting for the Camera" klass.
Känns som att det blev en bra utmaning för vad jag just nu håller på att träna på och utveckla i mitt skådespeleri, vilket just nu involverar lite mer starka och jobbiga känslor.
 Här är i vilket fall dialogen:
(du kan även se filmklippet den är från i ett inlägg lite längre ner)
 

The duchess:

Georgiana Spencer: Of all the women in England, you had to throw yourself on her. I have never objected to any of your affairs. I have accepted whatever arrangement you have proposed. But this... I have one single thing of my own. Why couldn't you let me keep Elizabeth for myself? She is my sole comfort in our marriage. You have robbed me of my only friend!

… What is wrong with me?

 

Duke of Devonshire: I...

I've never claimed to be a man of fine sensibility, G. But I've always known what I expect from this marriage and what I'm prepared to give. As a husband, I have fulfilled my obligations. But, as a wife, you have not.

Georgiana Spencer: She has to go. Now. She is never to set foot in this house again!

Duke of Devonshire: Do mind your temper, G. You're forgetting yourself.

 

Georgiana Spencer: I want her out. I never want to lay eyes on her again. Go down and tell her to leave at once.

 

Duke of Devonshire: I couldn't ask her that. I won't do it, G

End of scene.

 

Spännande va? I vilket fall detta är alltså en scen tagen ur filmen The Duchess, vilket är en av mina personliga favorit filmer, baserad på en sann historia.

Ett litet tips om du är teaterintresserad, eller behöver hitta en dialog från en film eller pjäs som inte blivit utgiven ännu i bok eller manus format. Ta en titt på denna sida http://www.subzin.com/ 

Här kan du hitta hela dialoger om du klistrar och klipper lite. Börja bara med att skriva in ett "qoute" från scenen du vill ha reda på och arbeta därifrån ut hela dialogen.

Hoppas detta tips hjälper, det var nämligen så jag fann scenen ovan.

Ps. om ni vill se mer om teater produktioner och raklamer jag medverkat i, klicka in er på kategorin "Shows and Productions" i sido-menyn :) ds.

 


Kommentarer
Pappa säger:

Lycka till med detta också! Spelar du båda rollerna :)

Svar: Hahaha, självklart ;) tack så mycket!
Mikaela

2012-10-03 | 23:35:37
Erica säger:

Okej wow..
1. Hur länge har du vart i usa och hur länge stannar du?
2. vilken skola går du, klass, längd?
3. Hus faaen har du jobbat med tim burton? Loooove him!
4. tips på hur man blir skådis? :)

Svar: Hej Erica, hoppas verkligen du ser detta och skicka mig gärna en respons så jag vet att du fått mitt svar :)1. Jag har varit i Kalifornien i snart 1 år och 3 månader och jag kommer försöker att ta examen nästa vår. Så sammanlagt kommer jag att ha varit här i ca 2 år, med små tripper hem till Sverige under jul och sommar.

2. Går på Citrus College i Glendora, strax utanför LA. Har gått här snart 3 terminer och tror att jag fortfarande räknas som en Freshman.

3. Hahaha, jo du jag önskar också att jag hade jobbat med Tim Burton, men tror du läste fel när det kom till detta. Vad jag skrev är att jag är i kontakt med människor som jobbat i Hollywood och råkar vara så att det är en av mina lärare här (som jag jobbat/jobbar backstage med) som har jobbat med stora namn som Tim Burton och Aerosmith. Nämnde Tim Burton för att han råkar vara en av mina favoriter bland filmskapare :) (Här har du två andra inlägg jag skrivit om honom)
http://mikico.blogg.se/2011/september/la-sightseeing.html
http://mikico.blogg.se/2010/october/halloween-surprise.html

4. Kontakter, kontakter, kontakter!!! Allt som gäller och självklart skadar det inte som du tar några teater lektioner. Ta och titt upp om du kan finna detta när det gäller Staslovskis lära om teater. Detta är teater-tekniken som dominerar Hollywood, så är nästan ett måste att ha lärt sig för att lyckas som en Talangfull skådespelare. Att ha testat på andra yrken inom teater hjälper det med, som att till exempel jobba backstage in the Techcrew eller i sminkös och kostym.
Men annars handlar det nästan mest om kontakter och detta är inte bara för skådespelare i denna bransch. En av mina lärare är alltid noga med att anmärka att han endast behövt "visa sitt CV en enda gång under sin karriär och att han annars fått jobb via kontakter". (Detta är alltså läraren som jobbat med Tim Burton) Så ja, jag känner mig ganska lyckligt lottad att jag redan jobbar med namn som har ett gott rykte i denna industri och kan ge mig en spark i rätt riktning. :)

Hoppas att detta gav dig svar på alla dina frågor och fråga gärna mer om du har fler.
Mikaela
Mikaela

2012-10-04 | 08:34:22
Amanda Kämpe the king säger:

Sv: Jag bor 85-90% istan så har vell nästan flyttat helt. men måste ha ett jobb så jag kan flytta på 100%:)!

Svar: Jasså minsann! Här får man höra! Hur går det med jobbsökandet då? Förresten ta dig en sväng in på min sida och tyck till om mitt nya inlägg. Diskuterar naturlig skönhet och jag vet ju att du är intresserad av sånt ;) kram på dig!
Mikaela

2012-10-04 | 16:41:49
Bloggadress: http://amandakaempe.blogg.se
Erica säger:

Hej Mikaela! Tack så mycket för din svar de var verkligen superbra!! :) kram Erica

Svar: Det var så lite så! Som sagt, bara roligt att du frågar :)
Mikaela

2012-10-04 | 20:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback