Lussebak i Los Angeles

Igår eftermiddag tog jag och min vän Deborah på oss utmaningen att försöka göra Lussekatter från scratch. Inte det lättaste må jag säga, då de använder både andra bak produkter och mått här i Amerikat. 
Men turligt nog gick det faktiskt, efter lite om och men. Tog dock extra lång tid eftersom vi behövde omvandla allt till cups and ounces. Så här ger jag er IKEA's Lussekatts recept, med egna konverteringar, för att baka i USA:
 
1 g Saffran (2 paket):
0,035 Ounces Saffron
 
50 g jäst:
6-8 Packages of dry Yest (Går att köpa på Stater Brothers)
 
150 g socker:
0.63 Cups krossat bitsocker
 
125 g smör eller margarin:
(står ofta på margarin paketet hur många gram det är, så detta behöver inte omvandlas)
 
700 g vetemjöl:
Ca. 3 Cups Flour (Dock var jag och Deborah tvugna att tillsätta mjöl, så tror det i slut änden var ca. 5 cups)
 
5 dl mjölk:
2.11 Cups milk
 
1 ägg:
1 egg

salt
russin

(steg för steg hur du tillverkar dem längre ned)

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt saffran och mjölken.
2. Låt det bli fingervarmt, värm till 37 grader. (Om du är osäker, använd en termometer. Det är viktigt att ha korrekt temperatur)
3. Smula sönder jästen i en bunke, häll över blandingen och rör om tills jästen smälter.
4. Tillsätt övriga ingredienser (inte ägg, salt eller russin). Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
5. Knåda degen lätt och dela upp den i 25 bitar. Rulla varje bit till en boll.
6. Täck med en bakduk och låt dem vila i några minuter.
7. Rulla bullarna och forma dem till lussekatter, som ett S.
10. Stoppa ett russin i varje ända av katterna och låt dem jäsa på en smord plåt eller plåt med bakplåtspapper under en bakduk i ca 40 minuter.
12. Vispa ägget och en nypa salt. Pensla blandningen över varje lussekatt.
13. Grädda katterna i 225-250 grader i 5-10 minuter tills de är
gyllenbruna.

Hoppas detta var hjälpsamt för er som bor i USA och percis som jag vill försöka er på Saffrans bullar.

De blev jättegoda!


Kommentarer
Mamma säger:

Duktiga flickor! De såg fina och goda ut. Bra jobbat!

Svar: Tack, känner mig rätt stolt faktiskt :)
Mikaela

2012-12-14 | 14:54:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback