Astronomi on-line

Har just tagit min allra första on-line kurs. Eller ja, kurs och kurs, min allra först on-line lektion bör jag nog säga, för kursen kommer inte avslutas förren strax före Jul.
Men gud så intressant det var! 
För att utveckla:
Läser just nu Stellar Astronomy som en on-line klass på Citrus College, med tillhörande LAB. (LAB= timmar utanför föreläsning, vanligtvis kvällstid för astronomi eftersom vi faktiskt tar oss en titt på stjärnorna, då du lär dig mer om ditt ämne och testar det i praktisken.)
Och idag lyckades jag äntligen fixa så att jag kan se och höra PDF filerna min lärare lagt upp på vår "On-line kurs sida. Aka Blackboard". De fungerar i princip som vanliga lektioner, då vi lyssnar på lärarna, tittar på bilder och stödord via powerpoint, samt även svarar på en del frågor om vad vi just lärt oss. Mycket funktionellt måste jag säga. Känns som att pusta ut lite, för detta kommer definitivt göra det enklare att ta denna kurs!!
Mycket av det som nämndes i första lektionen var saker som jag redan vagt visste lite om, eller hört förut, men självklart också mycket nytt, eftersom det trots allt är en väldigt djupgående kurs. 
(Kan tänka mig att jag kommer få det mer besvärligt längre fram i terminen när jag blir bombarderad med allt det nya..)
Något jag fann mycket intressant är att vi alla härstammar från stjärnstoft, stjärnpartiklar, som uppkommit av att en stjärna har dött. För när en stjärna dör bildas tusentals nya stjärnor och planeter, där inkluderad vår jord och därför även oss.
Något att bita i, huh?
Ser verkligen fram emot allt jag kommer lära mig under denna kurs!
Here you may see the Small Magellanic Cloud.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback